تیغ بی اعتمادی بر گردن شبکه های اجتماعی

به گزارش مجله سرگرمی، بر اساس نتایج یک تحقیق گسترده، تنها 23 درصد آمریکایی ها به اطلاعات کسب شده از شبکه های اجتماعی اعتماد دارند؛ در شرایطی که این رقم برای کشورهای در حال توسعه مثل عربستان و هند بالای 50 درصد است.

تیغ بی اعتمادی بر گردن شبکه های اجتماعی

به گزارش خبرنگاران، روزنامه ایران نوشت: سال جاری برای نهمین سال متوالی روز شبکه های اجتماعی (30 ژوئن) به طور همزمان در سراسر دنیا جشن گرفته شد و بار دیگر به کاربران یادآوری شد که تاکنون شبکه های اجتماعی مختلف همچون فیس بوک، توئیتر و… چگونه نحوه ارتباط دوستان، اعضای خانواده و… را تغییر داده است. سال جاری شبکه های اجتماعی از جنبه های مختلف مورد آنالیز قرار گرفتند که یکی از این موارد، میزان اعتماد کاربران به این پلتفرم هاست و در نهایت معین شد بریتانیایی ها نسبت به سایر کشورهای دیگر اعتماد کمتری به شبکه های اجتماعی دارند و بیشتر از کاربران بقیه کشورها خواهان قانونگذاری های قوی تر کمپانی های فناوری هستند.

لشکر 2.7 میلیاردی کاربران شبکه های اجتماعی

طبق گزارش وبسایت پژوهشی statista.com، تعداد کل کاربران شبکه های اجتماعی دنیا در سال 2019 میلادی، به 2.77 میلیارد نفر می رسد و البته در حال حاضر فیس بوک با 2.3 میلیارد کاربر بیشترین تعداد را در دنیا جذب نموده است. پس از آن یوتیوب با 1.9 میلیارد کاربر و واتس اپ با 1.6 میلیارد کاربر قرار گرفته است. فیس بوک مسنجر 1.3 میلیارد کاربر دنیای دارد و وی چت با 1.09 میلیارد کاربر و اینستاگرام با یک میلیارد کاربر در رده های بعدی قرار گرفته اند. اما با توجه به تعداد بالای کاربران شبکه های اجتماعی در دنیا، میزان اعتماد به این پلتفرم ها در دنیا چقدر است و کاربران کدام کشورها شبکه های اجتماعی را قابل اعتمادتر می دانند؟ پاسخ را می توان در نتیجه تحقیق و پروژه YouGov-Cambridge Globalism دانست.

در قالب این تحقیق، هرسال رفتار دنیای کاربران در چند کشور دنیا مورد آنالیز قرار می گیرد و سال جاری این پروژه در 23 کشور که درمجموع حدود 5 میلیارد نفر را زیر پوشش قرار می دهند، انجام شد. در پروژه سال 2019، حدود 25 هزار و 325 کاربر آنلاین در اروپا، آمریکا، آفریقا و آسیا مورد نظرسنجی قرار گرفتند و از کاربران سؤالاتی درباره نگاه آنها به موضوعاتی از مهاجرت گرفته تا واکسیناسیون، شبکه های اجتماعی، دنیای سازی و… پرسیده شد. در قالب این پروژه، از کاربران این 23 کشور سوال شد که تا چه حد به منابع اطلاعاتی از جمله روزنامه های ملی، شبکه های اجتماعی و وب سایت های خبری آنلاین اعتماد دارند. نتیجه این گزارش نشان داد که بریتانیایی ها کمترین میزان اعتماد را به همگی این رسانه ها دارند چرا که تنها 12 درصد به اطلاعات کسب شده از شبکه های اجتماعی اعتماد دارند در حالی که 83 درصد اعتماد کمی به پلتفرم هایی همچون فیس بوک و توئیتر دارند یا کاملاً نسبت به آن بی اعتماد هستند. این گزارش نشان داد که بریتانیایی ها نسبت به سایر کشورهای دیگر اعتماد کمتری به پلتفرم های شبکه های اجتماعی دارند و بیشتر از کاربران سایر نقاط دنیا خواهان قانونگذاری قوی تر برای کمپانی های فناوری و شبکه های اجتماعی هستند. در واقع بیش از 4 نفر از هر 5 بریتانیایی به پلتفرم هایی همچون فیس بوک و توئیتر اعتماد ندارند. از سوی دیگر تنها دو منبع اطلاعاتی مورد اعتماد بخش عمده کاربران بریتانیایی قرار گرفته است و آن هم کانال های تلویزیون ملی این کشور (61 درصد) و سازمان های خبری محلی (54 درصد) است.

اعتماد به شبکه های اجتماعی در کشورهای فقیرتر

بجز بریتانیا میزان اعتماد به محتوای منتشر شده در شبکه های اجتماعی در سایر نقاط دنیا چگونه است؟ طبق این تحقیق، کشورهای پیشرفته همچون آمریکا، فرانسه و آلمان هم تقریباً وضعیت مشابهی با بریتانیا دارند هرچند میزان اعتماد آنها تا حدی بیشتر است. اما میزان اعتماد به اطلاعات و اخبار شبکه های اجتماعی در کشورهایی با درآمد پایین تر همچون هندوستان، برزیل و مکزیک کاملاً معکوس است و در این کشورها کاربران اعتماد بالاتری به شبکه های اجتماعی دارند.

23 درصد آمریکایی های مورد سوال قرار گرفته در این نظرسنجی گفتند که به اطلاعات کسب شده از شبکه های اجتماعی اعتماد دارند که این رقم برای کاربران آلمانی به 20 درصد و برای کانادایی ها به 28 درصد می رسد. این در حالی است که در کشورهای در حال توسعه، میزان اعتماد به شبکه های اجتماعی بالاتر است به گونه ای که بخش عمده کاربران هندی یعنی 52 درصد آنها به اطلاعات شبکه های اجتماعی اعتماد دارند و این رقم برای کاربران عربستان سعودی و تایلندی هم همین رقم 52 درصد است.

چرا بی اعتمادی؟

اما دلیل این بی اعتمادی به شبکه های اجتماعی در بریتانیا و سایر کشورهای ثروتمند چیست؟ بسیاری ریشه این بی اعتمادی را در اتهامات گسترده این کمپانی ها و غول های فناوری و شبکه های اجتماعی در زیر پا گذاشتن دموکراسی، نقض حریم خصوصی، نشت اطلاعات و داده ها می دانند. یکی از نمونه های شاخص که بخصوص در بریتانیا اعتماد کاربران را تا حد زیادی از دست داده، فیس بوک است. ماجرای رسوایی کمبریج آنالیتیکا و نشت اطلاعات و داده های میلیون ها کاربر فیس بوک ضربه مهلکی به این شبکه اجتماعی بود که هنوز بسیاری از کاربران نمی توانند آن را فراموش نمایند و اعتماد دوباره به آن داشته باشند. این چالش فیس بوک هنوز تمام نشده بود که ماجرای تیراندازی و کشتار مسلمانان در کریست چرچ نیوزیلند و پخش زنده و آنلاین فیلم این اقدام تروریستی به وسیله فیسبوک، شوک دوباره ای به کاربران این پلتفرم وارد کرد و همچنان بسیاری نمی توانند به آن اعتماد داشته باشند. یوتیوب نیز تاکنون به دفعات متعدد محتوای نامناسب را برای بچه ها نمایش داده است و دخالت روسیه در انتخابات آمریکا و… همگی موضوعاتی هستند که کاربران بریتانیایی از آن به عنوان دلیل بی اعتمادی خود به شبکه های اجتماعی بیان می نمایند.

قانونگذاری های سختگیرانه تر

اما کمپانی های فناوری برای از بین بردن این بی اعتمادی چه باید بنمایند؟ بیش از 67 درصد بریتانیایی ها معتقدند شبکه های اجتماعی باید قانونمندتر شوند. در آمریکا 47 درصد معتقدند باید بر شبکه های اجتماعی نظارت بیشتری باشد و در فرانسه 56 درصد کاربران خواهان قانونمندتر شدن شبکه های اجتماعی هستند. این رقم برای اسپانیا به 61 درصد و در ترکیه به 65 درصد می رسد در حالی که این رقم برای آلمان 46 درصد، سوئد 32 درصد و ژاپن 27 درصد عنوان شده است.

با توجه به حساسیت زیاد کاربران بریتانیایی باید گفت علاوه بر کاربران، دولت بریتانیا نیز به دنبال اعمال قانون بیشتر برای شبکه های اجتماعی است و در نظر دارد با قانونگذاری هایی ویژه، بریتانیا را به امن ترین مکان آنلاین در دنیا تبدیل کند. در این قانون های سختگیرانه در صورتی که محتوای نامناسب روی شبکه های اجتماعی انتشار یابد، جریمه هایی سنگین برای این پلتفرم ها در نظر گرفته می گردد و در صورت تکرار موضوع، خود مدیران شبکه های اجتماعی هدف این جریمه ها قرار می گیرند.

لازم به ذکر است که در سال های اخیر آلمان سختگیرانه ترین قوانین را برای شبکه های اجتماعی و سایر کمپانی های فناوری تصویب نموده تا از کاربران به خوبی حفاظت گردد. آلمان علاوه بر اینکه به عنوان یکی از اعضای اتحادیه اروپا قانون حفاظت از داده های شخصی کاربران(GDPR) در آن اجرا می گردد در این کشور به طور مجزا قوانینی خاص وجود دارد. به عنوان مثال در ژوئن 2017 قانونی در این کشور تصویب شد که شبکه های اجتماعی موظفند حداکثر ظرف 24 ساعت از زمان اعلام، محتوای غیر قانونی موجود روی پلتفرم خود را حذف نمایند در غیر این صورت تا سقف 50 میلیون یورو جریمه خواهند شد.

euroro.ir: اروپا: سفر به مهد فناوری و میراث دار تمدن باستانی روم و یونان

dorezamin.com: دور زمین: آشنایی با زیبایی های دنیا در مجله سرگرمی و گردشگری

dubairo.ir: دبی: زیباترین شهر حاشیه خلیج فارس و امارات

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 17 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 17 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 50310

به "تیغ بی اعتمادی بر گردن شبکه های اجتماعی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تیغ بی اعتمادی بر گردن شبکه های اجتماعی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید